Bernie B

En liten blogg om mig, mina djur och mitt lilla liv

Kloka tips för cellgiftveckan!

Kategori: Behandlingen, Hjärnhelvetet, Vanliga dagar


Det här gäller främst för oss som har i tablettform.

1: Gör saker som inte förvärrar ditt illamående. Tex stress, ökad puls, resa med 40 kg bagage med SJ. Har du otur så spyr du hela natten. (Talar med erfarenhet)

2: Testa dig fram vad du mår bra utav. Tex ratar jag helt min vanliga frukost med gröt, smörgås och kaffe, utan kör te, filmjölk/yoghurt och två rostade mackor med skinka. Försöker undvika laktos, då magen är extra kinkig när den får ta hand om cellgifterna.

3: Fasta inte för länge efter att du tagit cellgifterna. Den gången jag åkte med SJ och jag missade mitt nästa tåg med bistro, så blev jag illa tvungen att fasta på 5 timmar med en väldigt sur mage. Det slutade inte bra för mig, då natten spenderades i en hink. Tills magen var nöjd med att rensa ut systemet.

4: Huruvida man är kall och varm kan nog också spela roll. Själv så blir jag extra illamående när jag är kall. Då har jag turen att vara kallblodig (skämt åsido), men jag är en frysen person.

5: Ät inte om du känner rent instinktivt att det är en dålig idé, antagligen så är det en dålig idé. Men man ska nog försöka med något som man känner kan fungera. Ofta räcker det att lukta på maten för att känna hur det känns. Jag själv har en taktik att ju starkare mat (lagom är bäst) desto bättre kan magen ta det, men jag har ätit stark mat sedan liten.

6: Undvik skärmtid så mycket man kan OM det gör att man känner sig illamående att koncentrera sig på något. Om man känner att man mår bra av skärmtid, så ser jag inte felet.

7: Frisk luft är det bästa botemedlet, utan biverkningar, mot illamående. Likadant mot smärta. Talar av erfarenhet, då jag inte tål Morfin (jag spyr tills det inte går mer och då spyr jag lite till). Så syre och alvedon var mina bästa vänner efter hjärnkirurgi. Det lindrar även att köra på "hakuna matata" (mindfulness).

8: Sätt hjärnan på avbytarbänken, då den efter magen, är duktig på att få en illamående. Men då är det "Hakuna Matata", lätt promenad och frisk luft som gäller. Kolla helst inte in i en vägg. Hjärnan är duktig på att börja tänka själv med för lite intryck, såvida man inte har en av och på knapp till hjärnan.

Kommentera inlägget här: